Followers

Sunday, March 8, 2009

smile is the beginning of friendship

Bes tak tajuk entry ni? (sila abaikan kalu tak bes) Eherm...mcm mana aku nk mulakan eh? senyuman ni ada byk maksud, tp mksd yg paling ringkas, mudah dan smart "senyuman melambangkan keikhlasan hati seseorang". (sumber: kamus dewan yarn terbitan 8, bab 8, m/s 8)

Ekceli, topik ni mudah je. hari2 mcm2 ragam manusia kita boleh tengok. mcm aku sendiri, setiap hari buat routine inspection, so bila dah berada dekat site, bermcm2 manusia yg aku jumpa. Ada yg kenal kita, eksyen buat2 tak kenal. yg buat2 kenal pun ramai jugak. tp tak apa, itulah kehidupan. Apa la salah nya kalau berselisih ke, bertentang mata ke, kita ringankan senyuman di mulut kita. Benda2 mcm ni bukannya menjadi kesalahan dan menjadi beban di bahu kita. Org tak mintak pun kita ni dibayar utk senyum. Sebaliknya insyaAllah, kita akan dapat respon yg lebih positif daripada org yg kita hulurkan senyuman tu. dan yang lebih penting manalah tahu dia akan mendoakan kesejahteraan utk kita semua..? siapa tahu kan...

Renung2kan:

1. senyum kepada org yg kita tak kenal, suatu hari nanti mungkin menjadi sahabat kita

2. senyum kepada org yg kita kenal, suatu hari nanti persahabatan itu akan menjadi lebih akrab

3. senyum kepada org yg kita tak suka, suatu hari nanti mungkin dia akan menjadi org yg kita suka

4. senyum kepada org yg kita suka, suatu hari nanti mungkin dia akan menjadi org yg istimewa di hati kita


Senyum tu bukan la satu perkara yg merugikan. malah penting utk diamalkan, biar kita tidak diselimuti dgn sifat sombong dan yg sewaktu dgn nya... hoho...





6 comments:

Kamil L said...

senyum adalah sedekah..mun kamek, kamek suka nangga urang senyum, hati pun senang :)

yarn said...

+Kamil L+
nang bena kato ktk...kmk pun senang hati mun nangga org mok senyum ngan kito. tuk sik, mun muko MENJUS sapo nk senyum ngan kito dik??? wakaka...

Kamil L said...

hehe..pelik2 jak ayat kitak eh...apo maksud "MENJUS" yo? sik pernah mek dengar eh....hehehe

yarn said...

+Kamil L+
yah, sik tauk ktk menjus kah? ekceli org 1st guna prkataan tuk d depan kmk adlh bonda kmk...haha~~~ kmk pk yo prkataan nyo mpun, tp sik sangkak sorg gik kawan kmk ado makey perkataan yo wak. so kmk assume mmg perkataan yo d guno pakey lam bahso seharian la...

mengikut kamus mak kmk, menjus tuk lebih kurang upo muko urg nak mrh jak ndiat urg...muncung 20 inci jak mun blimpas ngan urg.

phm kah? hehe~~~

SyFazidawaty said...

hahahaha...muko menjus..kwn mek mdh muko mek menjus..tp nektuk dah xdo gik dah muko yo.. =)

yarn said...

+SyFazidawaty+

bah...pepadu ktk penah megang title gadis berwajah "menjus"??? hehehe

sikhai, yg pntg nektuk dah sik menjus gik nak..? sik bagus mok lak menjus eh, lak biak po huwo.....ekeke

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin